nużeniec ludzki, nurzeniec, Demodex folliculorum, nużyca, nurzyca, demodekoza, demodecioza, demodecosis, demodeciosis, diagnostyka, rozpoznawanie, leczenie, mikroskopia, badanie mikroskopowe, mikroskop, dermatolog kraków ambulatorium dermatologiczne dermatolog.eu Kraków Tarnów Nowy Sącz Chrzanów Zakopane Nowy Targ, Rabka, Miechów Wolbrom Olkusz Katowicze Sosnowiec Zawiercie Częstochowa Wieliczka Mysłowice Jaworzno Bochnia Brzesko nużeniec ludzki, nurzeniec, Demodex folliculorum, nużyca, nurzyca, demodekoza, demodecioza, demodecosis, demodeciosis, diagnostyka, rozpoznawanie, leczenie, mikroskopia, badanie mikroskopowe, mikroskop, dermatolog kraków ambulatorium dermatologiczne dermatolog.eu Kraków Tarnów Nowy Sącz Chrzanów Zakopane Nowy Targ, Rabka, Miechów Wolbrom Olkusz Katowicze Sosnowiec Zawiercie Częstochowa Wieliczka Mysłowice Jaworzno Bochnia Brzesko

dermatolog.eudiagnostykaNużeniec ludzki: Demodex folliculorum

Badanie mikroskopowe na obecność nużeńca ludzkiego (Demodex folliculorum)

specjalista dermatolog, wenerolog i alergolog

Profesor UJ dr hab. med. Radosław Śpiewak, specjalista dermatolog (Kraków) ma kilkuletnie doświadczenie w wykonywaniu badań mikroskopowych na obecność nużeńca.

Nużeniec ludzki (Demodex folliculorum) to mikroskopijny pasożyt skóry o długości 0,1-0,3 mm. Stawonóg ten może powodować przewlekły i niekiedy bardzo nasilony stan zapalny skóry twarzy. Choroba ta, określana jako nużyca lub demodekoza, często jest mylnie rozpoznawana i leczona jako trądzik różowaty lub łojotokowe zapalenie skóry.

Nużeniec ludzki (Demodex folliculorum) pod mikroskopem

Obecność nużeńca można wykryć za pomocą badania w mikroskopie optycznym zeskrobin ze zmienionej chorobowo skóry. Doświadczony lekarz rozpozna nużeńca po obecności 4 par krótkich odnóży oraz charakterystycznego "ogona". Na zdjęciu powyżej, po lewej stronie przedstawiono oryginalny widok nużeńca w płynie rozjaśniającym, po prawej - to samo zdjęcie po wyostrzeniu konturów i usunięciu tła w celu ułatwienia oglądu osobom bez doświadczenia mikroskopowego.

Przygotowanie do badania w kierunku nużycy: Największa szansa wykrycia nużeńca jest w przypadku zmian nasilonych i nieleczonych. Co najmniej na tydzień przed badaniem należy zaprzestać stosowania jakichkolwiek leków zewnętrznych oraz kosmetyków na zmiany chorobowe. Dopuszczalne jest przemywanie twarzy letnią wodą, ewentualnie z niewielką ilością mydła. Co najmniej 2 tygodnie przed badaniem należy zaprzestać leczenia doustnego przeciw trądzikowi różowatemu (np. doksycyklina, tetracyklina, metronidazol) oraz chorobom pasożytniczym. W razie wątpliwości lub konieczności zażywania jakiegoś leku, należy skonsultować się z lekarzem wykonującym badanie.

→ Dla Pacjenta: Umawianie się na badanie w kierunku nużycy
→ Dla Lekarza: Kierowanie pacjenta na badanie w kierunku nużycy

dermatolog.eudiagnostykaNużeniec ludzki: Demodex folliculorum

Document created: 2 January 2009, last updated: 25 April 2012.